ASSITEJ International World Congress & Artistic Gathering

ASSITEJ International World Congress & Artistic Gathering

Vi reiste fire delegater som representanter for ASSITEJ Norge for å delta på ASSITEJ International World Congress & Artistic Gathering for å få Theis Irgens valgt inn i Executive Committee for det internasjonale nettverket og bygge flere, sterkere og nye kontakter og samarbeidspartnere!

Som mange fikk med seg så reiste vi fire delegater fra ASSITEJ Norge til Cuba for å delta på ASSITEJ International World Congress og Artistic Gathering på Havana. Daglig leder Ingvild Lien, Prosjektmedarbeider Audun Krüger, Produksjonsleder Theis Irgens og styreleder Kristina Kjeldsberg tok turen over Atlanteren for å representere Norge under kongressen. Det var en stor glede og et enda større privilegium å få muligheten til å ta denne lange turen over havet for å møte 488 delegater fra 68 land som deltok på kongressen.

Ett av våre hovedmål med å delta på kongressen var å få valgt inn vår egen Theis Irgens inn i Executive Committee for ASSITEJ International, en posisjon som åpner mange dører og muligheter, samt gir større representasjon for den Nordisk-Baltiske regionen. Dette fikk vi til med stor suksess da Theis var en av kandidatene som fikk flest stemmer. Vi gleder oss veldig over hans nye verv og vet at han tar med seg veldig mye kunnskap inn i komiteen samt oppmerksomheten det gir regionen vår!

Vi satt klare med simultanoversettere under kongressen.

Kongressen fant sted på Hotel Nacional de Cuba over tre dager med delegater fra hele 68 land fysisk til stede under kongressen. Den ble i tillegg live-streamet på zoom med flere land i deltakelse der. I tillegg til kongressen ble det også avholdt en Artistic Gathering hvor forestillinger fra hele verden ble spilt rundt om i Havana. Dessverre kom vi en periode hvor byen jevnlig ble utsatt for strømbrudd og andre uforutsette hendelser som gjorde det litt vanskeligere å planlegge. Allikevel fikk vi gleden av å oppleve scenekunst for det unge publikummet fra mange steder i verden.  

Kongressen som ble holdt i en sal dekket av en teltduk som gradvis ble varmere utover dagen.
Vi jobbet sammen med strategi for å få mest ut av tiden vår på kongressen.
Den nye Executive Committee i ASSITEJ International
F.v.: Gonzalo Moreno (ASSITEJ Spania), Seok-hong Kim (ASSITEJ Korea), Stavros Stavrou (ASSITEJ Kypros), Paulo Merisio (CBTIJ/ASSITEJ Brasil), Yannick Boudeau (ASSITEJ Belgia), Carole Umulinga Karemera (ASSITEJ Rwanda), Selloane Lalu Mokuku (ASSITEJ Sør-Afrika), Julia Dina Hesse (ASSITEJ Tyskland), Emilie Robert (ASSITEJ Frankrike), Louis Valente Sørensen (ASSITEJ Danmark), Sue Giles (ASSITEJ Australia), Theis Irgens (ASSITEJ Norge), Bebê de Soares (Young Dance Network), Jon Dafydd-Kidd (ASSITEJ Storbritannia) og Shoaib Iqbal (ASSITEJ Pakistan).

Et av våre viktigste jobber, i tillegg til å få Theis valgt inn i EC, er å være gode representanter for ASSITEJ Norge. Verdenskongress og Artistic Gatherings er unike muligheter for oss å bygge nettverk med flere sentre og regioner, samt promotere våre egne medlemmer for potensielle samarbeid. For å gjøre det enda lettere å vise frem våre medlemmer med internasjonale ambisjoner lagde vi vår egen digitale katalog kalt «ASSITEJ Norway’s International Catalogue» som ble trykket opp med QR-kode og delt ut til delegatene vi møtte. Vi håper at dette vil gjøre det lettere for programmerere å få innblikk i hvem av våre medlemmer som har ambisjoner om å spille i utlandet og skape direkte kontakt mellom dem. Katalogen vil fortsette å være i bruk og kortene vil også bli delt ut ved andre tilstelninger vi deltar på i fremtiden.

Forsiden til kortet som ble printet.
Baksiden til kortet som ble printet.

Som en del av det offisielle programmet holdt Ingvild og Theis en workshop i hvordan å bygge merkevaren som et nasjonalt senter. Workshopen ble satt sammen med en presentasjon av ASSITEJ Italia. Det ble en solid presentasjon etterfulgt av en god samtale med de deltakerne. Ingvild og Theis har ved flere anledninger snakket om og holdt workshops om hvordan å bygge merkevaren til ASSITEJ og viktigheten av dette. Vi håper flere vil jobbe med dette for å kunne sørge for at organisasjonen får den oppmerksomheten som den fortjener.

Ingvild og Theis i aksjon!

Som en del av det offisielle programmet skulle vi delta som en del av NBAN (Nordic-Baltic ASSITEJ Network) organisere noe vi kalte for "The NBAN House". Vi i ASSITEJ Norge tok med oss en ganske stor lavvo fra Norge som ble satt opp på området hvor hoveddelen av det sosiale foregikk på kveldstid. Landene fra NBAN som var tilstede tok med seg mat og drikke fra deres hjemland som ble satt opp i teltet. I tillegg ble det underholdning fra flere delegater i nettverket inkludert en Nordisk-Baltisk quiz. Huset ble en ganske stor suksess som ga oss muligheten til å presentere nettverket vårt til resten av verden. Teltet ga også en ekstra bonus med å fungere som en sauna, det ga følelsen av å være hjemme igjen, dog manglet vi en kaldkulp av noe slag. Audun, som hadde teltet i kofferten sin er også fornøyd med at det fungerte så bra.

Lavvoen som ble satt opp som en del av NBAN House
Et utvalg mat og drikke fra den Nordisk-Baltiske regionen som ble delt ut til de som møtte opp.
Et utvalg av representanter fra NBAN.
Øverst fra venstre: Theis Irgens, Tanja Turpeinen (Finland), Michael Cocke (Sverige), Audun Krüger, Kristina Kjeldsberg, Ingvild Lien, Raimondas Klezys (Litauen), Niclas Malmcrona (Sverige), Marek Demjanov (Estonia), Bryndís Ingvarsdóttir (Island) og Keiu Virro (Estonia)

Reisen til Cuba var og ble en ganske hektisk opplevelse med mange inntrykk, men vi er veldig stolte av å ha nådd de målene vi hadde satt oss med å få Theis valgt inn og knytte sterkere bånd med sentre og nettverk vi ønsker å samarbeide med. Ettersom vi planlegger å flytte festivalen vår til Oslo er det viktig å finne gode internasjonale samarbeidspartnere. Vi har også hatt et spesielt fokus på å bygge kontakter med nettverk som jobber med tilgjengelig og mangfoldig teater.

Vi gleder oss masse til å kunne bruke disse kontaktene til å skape nye muligheter for våre medlemmer!

 

Opp-knapp