Close

Mesterklasse med Hilde Brinchmann – Interaktivitet i et narrativ

Hilde Brinchmann/Brageteatret var med i SceSam-prosjektet som kunstner og forsker med forestillingen Trollmannen fra Oz. Forestillingen vant Hedda-prisen i 2015, og ga viktig innsikt i praktiske dimensjoner ved interaktiv scenekunst for barn. Brinchmann er en av forfatterene i SceSam-boken «Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn» av Lise Hovik og Lisa Nagel (2017).
I samarbeid mellom SceSam, Assitej Norge og Sentralen UNG holder Brinchmann mesterklassen ”Interaktivitet i et narrativ” på Sentralen i Oslo 31. mars.

I mesterklassen lar Hilde Brinchmann skuespilleren prøve seg på interaktivt teater, inspirert av arbeidet hun gjorde med Trollmannen fra Oz. I arbeidet med forestillingen undersøkte Brinchmann forholdet mellom interaktivitet og et fastlagt narrativ sammen med skuespillerne. Sammen fant de fram til utfordringer og muligheter for skuespillerne i et interaktivt teater, og i mesterklassen får man utforske nettopp disse utfordringene og mulighetene.

Brinchmanns metode innebærer at man ganske raskt hopper ut i møtet med publikum, for så å reflektere over det man erfarer. Med eksempler fra Trollmannen fra Oz, gir denne mesterklassen en innføring i en bestemt måte å arbeide på og en utforsking av nettopp dette møtet med publikum.

Påmeldingsfrist: 24. mars
Meld deg på her.

Priser (inkl. ikke lunsj)
Medlemmer i ASSITEJ: 350,-
Ikke-medlemmer: 500,-

Om SceSam-mesterklasser
SceSam er et kunstnerisk forskningsprosjekt som i perioden 2012-2016 har undersøkt interaktivitet som kunstnerisk strategi i scenekunstprosjekter for barn. Prosjektet har samlet og produsert en unik kunnskap i feltet (scene)kunst for barn, og denne kunnskapen er formidlet i boken «Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn» av Lise Hovik og Lisa Nagel (2017). Boken tematiserer ulike kunstneriske metoder og strategier for å involvere barna i scenekunsten, og vi har invitert inn aktuelle scenekunstnere som bidragsytere i boken. Her beskriver de sin kunstneriske metode for å involvere barna i kunsten.

Gjennom SceSams mesterklasser får du anledning til å møte de ulike scenekunstnere i en praktisk fordypning og få innblikk i deres kunstneriske metode.

Mesterklassene er et samarbeid mellom SceSam, Assitej Norge ogSentralen UNG og skal finne sted på Sentralen i Oslo i perioden 2017-2018. Mesterklassene er tilrettelagt for scenekunstnere som vil ha en fordypning og inngang til interaktivitet i scenekunst for barn.

De øvrige mesterklassene våren 2017:

6. mai: Katrine Strøm – barn som aktører. Bestill plass her.
2. juni: Nils Petter Mørland – interaktive strategier gjennom improvisasjon. Bestill plass her.

Det er kapasitet til 12 personer per mesterklasse.
Påmeldingsfrist: 7 dager i forveien
Priser (inkl. ikke lunsj)
Medlemmer i ASSITEJ: 350,-
Ikke-medlemmer: 500,-

 

SceSam-mesterklasser

SceSam er et kunstnerisk forskningsprosjekt som i perioden 2012-2016 har undersøkt interaktivitet som kunstnerisk strategi i scenekunstprosjekter for barn. Prosjektet har samlet og produsert en unik kunnskap i feltet (scene)kunst for barn, og denne kunnskapen er formidlet i boken «Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn» av Lise Hovik og Lisa Nagel (2017). Boken tematiserer ulike kunstneriske metoder og strategier for å involvere barna i scenekunsten, og vi har invitert inn aktuelle scenekunstnere som bidragytere i boken for å beskrive sin kunstneriske metode for å involvere barna i kunsten.

Gjennom SceSams mesterklasser får du anledning til å møte de ulike scenekunstnere i en praktisk fordypning og innblikk i deres kunstneriske metode.
Mesterklassene er et samarbeid mellom SceSam, ASSITEJ Norge og Sentralen Ung og skal finne sted på Sentralen i Oslo i perioden 2017-2018.
Hilde Brinchmann/Brageteatret var med i SceSam-prosjektet som kunstner og forsker med forestillingen Trollmannen fra Oz. Forestillingen vant Hedda-prisen i 2015, og ga viktig innsikt i praktiske dimensjoner ved interaktiv scenekunst for barn. Brinchmann er en av forfatterene i SceSam-boken «Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn» av Lise Hovik og Lisa Nagel (2017).